Pravidelné zasílání novinek o koncertech
CZ | EN

Dhol Foundation: buben dhol se používal k zastrašování nepřítele a tygrů

8.4.2009 Dhol Foundation: buben dhol se používal k zastrašování nepřítele a tygrů

Buben dhol patří bez debat mezi nejhlasitější nástroje naší planety. Je neodmyslitelně spjatý s bhangrou, dožínkovou hudbou z Pandžábu, historického území, od roku 1947 rozděleného mezi Pákistán a Indii.

Jedná se o zhruba šedesát centimentru vysoký a třicet široký, oboustranný, bohatě zdobený buben, který má hráč zavěšený okolo krku. Je vyroben z tvrdého dřeva – nejčastěji z manga nebo mahagonu. Do jedné strany se buší silnější, na konci zahnutou paličkou dagga a vychází z toho rámusivý basový zvuk, do druhé slabou rákosovou thili, kontrující naopak vysokým zvukem. Hlasitost dholu se mění napínáním obou povrchů, původně vyráběných z kozí kůže, dnes z umělých materiálů. Původ dholu sahá do 15. století a za jeho předchůdce je považován perský, rovněž oboustranný, ovšem daleko nižší buben dohol.

Dhol je sice symbolem bhangry, ale v minulosti se používal během dalších pandžábských slavností, doprovázel tanečnice, náboženské ceremoniály, výcvik bojového umění Gatka, vybubnovávali se s ním důležité zprávy, na vesnicích s dholem zaháněli tygry a jeho děsivý zvuk využívaly armády pandžábských Sikhů. „Dhol se používal během válek k zastrašování nepřítele. Představte si bitevní pole, na něm kopec a pochodující Angličany. Za kopec neviděli, za to moc dobře slyšeli bubnování. V tom rachotu vůbec netušili, jak velké vojsko stojí na druhé straně, lekli se a uprchli ještě před bitvou,“ říká Johnny Kalsi.

S asijskými přistěhovalci se dhol dostával od 50. let minulého století do Evropy. Zatímco bollywoodské filmy, v jejichž hudbě má dhol výrazné zastoupení, spojují asijskou komunitu napříč celým světem, pro Asiaty usídlené v Anglii se důležitou součástí jejich identity stala výhradně bhangra s dholem. Ve spojení s elektronikou vytvořily v 80. letech základ pro nástup skupin Alaap, Achanak nebo Heera a později asijského londýnského undergroundu.

Zprvu skromně využívaný dhol se s příchodem Johnny Kalsiho proměnil v ústřední rytmický nástroj skupin Asian Dub Foundation, Fun Da Mental, Transglobal Underground, Afro Celt Sound System a když Kalsi založil vlastní ansábl The Dhol Foundation, rozletěl se nepřeslechnutelný zvuk dholu po celém světě.